Notizie, Eventi e Video

Il potenziamento delle ICC come motore di crescita per il turismo sostenibile | The strengthening of CCI as a growth engine for sustainable tourism

  • 30 settembre 2021

I modelli di sviluppo creativo e digitale svolgono un ruolo importante nella promozione del turismo sostenibile e rigenerativo. Sulla scia della pandemia, un nuovo quadro basato sulla resilienza per rilanciare sia il settore creativo che quello turistico include più che mai: competenze imprenditoriali, tecnologie digitali, nonché l'attuazione di pratiche sostenibili. In quest'ottica, l'evento offre un'occasione di confronto tra attori locali e transnazionali recentemente coinvolti in progetti che coniugano creatività, turismo, digitale e sostenibilità. Parallelamente, grazie alla presentazione di una selezione di idee sviluppate nell'ambito del programma transnazionale di incubazione CCI4T, questo evento si propone di favorire lo scambio di conoscenze e approfondimenti indispensabili per migliorare e far crescere i settori in questione.
Evento in lingua inglese

The strengthening of CCI as a growth engine for sustainable tourism
Creative and digital development models play an important role in promoting sustainable and regenerative tourism. In the wake of the pandemic, a new framework based on resilience to revive both the creative and tourism sectors includes more than ever before: entrepreneurial and digital upskills, as well as the implementation of sustainable practices. With this in mind, the event offers an opportunity for discussion between local and transnational players recently involved in projects combining creativity, tourism, digital and sustainability. At the same time, thanks to the presentation of a selection of ideas developed as part of the CCI4T incubation program, this event aims to promote the exchange of knowledge and insights to improve and grow the sectors in question.

Assisti all'evento online:LINK ISCRIZIONE ZOOM

**** AGENDA****

Moderator: Claudio Visentin | teaches History of Tourism at the University of Lugan. He studies and describes new travel styles from the pages of the Sunday supplement of Il Sole 24 Ore and in his column on the Swiss weekly magazine Azione. He has founded the ‘School of Travel’ where people improve their understanding and depicting places by means of writing, photography, and drawing.


Cultural and Creative Industries 4TOURISM: activities, output and expected impact
Davide De Nicolò, Anna Ressa - Tecnopolis STP, Bari - Puglia


Creativity & tourism: The advantages of a creative and digital resources for antifragile
tourism: “Friuli Venezia Giulia awarded as 2021 Best creative destination in Italy
Giovanna Tosetto - Tourism Designer Expert and Destination Advisor
Barbara Giacomuzzi - Ambassador Promoturismo FVG


Digitalization & Sustainability as Growth Drivers: Serious games as strategic digital marketing tools to promote cultural heritage and tourism
Goran Pavlov - IRI Cluster for research, development and innovation - CCI4Tourism  


Insights from Adrion Cultural and Creative Thematic Cluster:
•    EMOUNDERGROUNDS case study: Emotional and innovative exhibits for an experiential tourism
Ida Carolla, Project Manager of EMOUNDERGROUNDS project on behalf of Nardò Municipality
Italo Spada, Director of New Technologies and Design Department of CETMA,
the European Research Center for Technologies Design and Materials. 
•    E-Services and digitalization. An opportunity to boost creative enterprises and sustainable tourism
Marino Cavallo - Città Metropolitana di Bologna, Italy


CCI4Tourism Transnational Incubation Program ideas Quick fire pitch
introduced by Claudia Baracchini - Project Manager CCI4T Friuli Innovazione
•    BLAWALK, Italy
•    COUNTESS GRETA, Slovenia
•    E-Animal, Bosnia Erzegovina
•    Accessible Tourism, Greece
•    Slovenia photo tours, Slovenia


4.30 PM 
Conclusions | Claudio Visentin

******

Iniziativa organizzata nell’ambito dei Creative days - organizzati dalla Regione Autonoma del Friuli Venezia Giulia e dal Cluster Cultura e Creatività, in collaborazione con gli incubatori di impresa regionali: Area Science Park, BIC Incubatori FVG, Friuli Innovazione, Informest e Polo Tecnologico Alto Adriatico; l’obiettivo è valorizzare il ruolo che hanno le ICC nello sviluppo economico del territorio - e del progetto CCI4Tourism.

 

 

 

Documenti

Nome Tipo Dimensione
Evento The strengthening of ICCs as a growth engine for sustainable tourisMPDF231,9 KB

Hai qualche domanda? Scrivici!